Victoria
24 september 2016 - Victoria, Canada
Hallo allemaal,
Vanuit Qualicum Beach in de regen via de oude kustweg 19a langs Nanaimo naar Victoria gereden. Fort Victoria heet de camping. De eerste grote camping n.l 350 plaatsen voor campers. Ze staan er in alle maten en soorten, sommige zijn zo groot als een touringcar. Vrijdagmiddag (bij jullie zaterdagochtend) met de bus down town gereden en gewinkeld in Douglasstreet met oa Hudson Bay idd de opvolger van V&D en ChinaTown.
Terug in de camper hebben we de punten opgezocht die we wilen zien op zaterdag. Bleken we vrijdag het verkeerde gedeelte te hebben gepakt, two blocks naar beneden is zeker de Engelse sfeer herkenbaar: Engelse Pubs waar de serveersters in een kilt rondlopen, winkels met traditionele kleding zoals Gilbert O Sullivan deze droeg. Leuke watertaxi's en een aantal viszaken waar de beroemde Fish en Chips verkocht wordt. Patat met een lekkerbekje en minstens een rij van een half uur en ook nog $ 22.95, Doorgelopen en een heerlijke Smookie Hotdog voor Piet en chickenwings voor Marianne, lekker hoor. Toen snel door naar de boot, ja hoor hier gaan we een Whaletour doen van ruim 3 uur. Een supersnelle schuit waar we voorop in grote warmhoudpakken zitten. De boot klappert en denderd over de golven, na een half uurtje scheuren zien we de eerste walvissen geen bultrug maar een kleiner soort, komen regelmatig boven, prachtig. Na een tijde begint het te regenen en besluit men naar een ander gedeelte te varen waar het droog is en orca's zijn. Ja hoor na een minuut of 15, vier stuks op jacht naar voedsel, zijn alles eters, en nemen in het voorbij gaan ook wel eens een meeuw mee. Mooie tocht.
Na terugkomst in de haven, langs Ficherman Warff gekomen, een aantal woonboten in diverse pastel kleuren en alle soorten en maten. Verder de stad in gelopen en oa het Empres Hotel bekeken. Verderop, in de tuinen van het Provinciaal Paleis bleek dat William en Kate, ja de zoon van Diane, op staatsbezoek te zijn. Kanonschoten, marsmuziek, toespraken van de president van Canada en William. Leuk om mee te maken. Heel veel mensen en politie op de been.
Dan nu aan de laatste twee dagen beginnen, zondag de 25 ste terug naar het vaste land met de veerboot vanaf Swartz Bay naar Tsawwassen en de camping in Vancouver (Surrey)
Maandagmorgen tussen 8:00 en 10:00 uur de camper inleveren, de shuttle naar het vliegveld en met een tussenlanding op Calgary naar Schiphol. Landing 11:15 uur.

Geweldig je ziet wel eens op TV zo'n orca en walvissen maar in het echt is toch een hele belevenis. Ik geniet van de verhalen die jullie schrijven. top.
gr Martin